2.2 C
Zurich
Tuesday, December 16, 2025
spot_img
spot_img

MES KULTURES DHE HIJEVE TE ANTIKULTURES

Duhet ti lexosh

Nga DR. EDUARD A. SKUFI , ATHINË

Përjetim

Gjurmat e pelegrinazhit të Bajronit, në qytezën e Vironas, në Athinë  më ngacmuan  muzën  dhe  rrjedhja e saj lindi fjalët. Mora me vete nipin tim Kristin, gjimnazist e  një tip interesant, i hipëm makinës dhe u nisëm për në gjimnazin e Vironas. Me ftesën e znj.Areti, pedagoges së fizikës dhe pacientes time, po shkoja për një leksion, mbi “syrin si sistem optik dhe profilaksinë e tij”. Gjatë rrugës nipi im ishte fiksuar në Iphone dhe lexonte për Aretinë, “filozofen e parë të antikitetit”, i intriguar nga emri i pedagoges. Mandej nga celulari i tij, u dëgjua  shpërthimi i çjerrë, në  kakofoni i një muzike xhazi.

Unë u rrudha në fytyrë, kjo bëri që Kristi ta ulte volumin e zërit, duke  më thënë se  ishte  muzike Barrelhouse. Atë moment nuk fola, mora një  CD, që kisha aty pranë dhe e vendosa të luaj. Tingujtë jehuan  mes  harmonisë, virtuozitetit  dhe  pasazheve të shpejta,  të Villiam Telit, heroi legjendar zviceran, nga uvertura e G.Rossinit, e na  mbushën me hare. (E zgjodha atë në përshtatje me temperamentin dhe moshën e tij). Më pëlqeka shumë, më tha ai, por nuk e kam dëgjuar kurrë .

“Që të shkosh atje, duhet më parë të njohësh diamantet e kulturës dhe të perceptosh diferencën mes tyre”, e këshillova me takt..Vazhdonim udhëtimin dhe mendimet e mia shkuan, në anketimin me disa të rinj, publikuar në gazetën amerikane American Journal of Cultural Sociology, mbi vlerat e “Three Bs“ klasikeqë e përbënin Bach, Beethoven, Brahms. Pjesa dominuese e të rinjve  mes  ironisë, përgjigjeshin me tre BBB modernen, e tyre, duke preferuar, BarrelhouseBoogie Woogie dhe Blues music, në piano perkusive… ”E kuptoj, se muzika që ti vendose është argëtuese për adoleshencën, por kjo nuk mund të jete mohim i kulturës së vërtetë muzikore. Kur të kthehemi në shtëpi do të spjegoj me argumenta, mbi kulturën dhe hijet e antikulturës. Ndërsa ky libër, ”Inteligjenca Emocionale”, të cilin  enkas e porosita, për  vlerat e tij  të  veçanta është për ty, aty do  të  informohesh, sesi  duhet  të  disiplinosh  emocionet”…

                            Skicë  mbi  konceptimin  jetik “modern” 

Ndërkaq mbërritëm në shkollë, aty pranë bustit të Bajronit, na priste pedagogia me nxënësit, të cilët na drejtuan në një sallë, në formën e një amfiteatri të vogël. Unë fillova spjegimin duke e ilustruar me figura e video, në  laptop. Pjesa më e madhe e   nxënësve  kishin   fiksuar  shikimin  dhe më  ndiqnin  me kureshtje, por disa të tjerë klikonin në celularet e tyre, pa u shkëputur nga bota e iluzioneve. Më dukeshin si në një pantomim, kjo më dha pasën që ta shtrija bisedën, mbi përdorimin e tepruar të Iphonit dhe pasojat e tij…Shikoja ata të rinj me një dhimbje që të frenon dhe me kujtohej  rinia ime, kur të etur kërkonim si dhuratë ndonje libër dhe kohën e lirë e ndanim në rrethet e shtëpisë së pionerit, mes recitimeve dhe këngëve. Ndërsa sot serviret si kulturë, antikulura dhe interesat e të rinjve jane të vendosura,  në  një  interval  sa  të  kufizuar, po  aq  dhe  modest… 

Kur mbritëm në shtëpi, mbeta i heshtur në mendime. Kristi mu afrua, mbështeti  kokën  në  supin  tim, duke  pritur retorikën  time… “Problemi për të cilën do të flas, nuk të përket vetëm ty, por është një çështje e ndjeshme, që ka të bëjë me të ardhmen. Kultura është një pasuri e madhe që  rritet mes shekujve, e nuk mund të reduktohet në  një ekran celulari dhe televizori, apo rreth një kutie Coca Cola, i mbetur mes një guacke etikoestetike  të  zbrazët. Nuk jemi në  vitin zero, që  të na  frymëzoj  starti i  zhvillimit  të  kulturës  moderne,  si  bazë  e  asaj  “universale”!

                 Akstraksioni dhe “casual dress code “ në  artin skenik

Sot  kur shpërbërja  kulturore e izolimi social po rriten, duhet të studjohen  dhe të ruhen  elementët  jetik  të  trashëgimisë  kulturore. Mjafton të futesh në Spotify, e të krahasosh klikimet e të famshmes, Simfonisë së pestë të Bethovenit, interpretuar nga filarmonia e Berlinit, në dirigjimin e H.V.Karajan, ndaj Driver’s Licence, performancë e të dalluarës në muzikën pop, Olivia Rodriguez, ku befasohesh negativisht për supermacinë e të dytës. Ky është të paktën, një nga indekset e inklinacionit “antikuturor”… Kristi më dëgjonte i koncentruar në monologun tim dhe si pakuptuar, “audienca” u shtua me vajzën time, një shoqen e saj sociologe, e kritike arti, Katerinën dhe bashkëshorten  time, që e braktisën “tea time”-in. Kështu, vazhdova bisedën,..“Antikultura nga mjet për një qëllim, po shndërohet si një qëllim në vetvete. Çuditërisht publiku preferon “kultin masiv”, ndaj kulturës të nivelit të lartë, pasi  rezulton  viktimë  e  indoktrinimit  të “industrisë së kulturës” moderne. Unë do të preferoja F.Sinatrën, me jazzin emocional ndaj L.Gagës të muzikës pop, kur vet ajo i bëri homazh madhështisë së tij. Megjithatë flladi i kulturës autentike, sot dëgjohet si një flaut, në vibrim  tingujsh, veçse në tonet e  një  melodie  bass”. Katerina  në  atë  moment nuk u përmbajt, dhe pasi dakortoi me mua shtoi:“Ndodhesha në Hamburg, për një seminar të kulturës, ku shkuam me kolegët të ndjekim spektaklin modern, të “Traviatës” së mirënjohur.Por u befasuam me versionin “neoterik” të saj. Një abstraksion,          

                            Metamorfoza “moderne” e  Mona Lizës

skenik i shëmtuar, që shoqërohej me stil veshjeje laicistike, me  xhins  dhe  atlete, rezultat  i  shkëputjes  të  artit, nga realizmi, në një stili vizual të panjohur që mbetej tronditës, sepse sfidonte  estetikën  tradicionale. Më pas shkuam në një shkollë, ku gjatë bisedës pyetëm nxënësit për E.Heminguein, I.Turgenievin, D.Shostakovich dhe ata  ngrinin supet, të mbetur në padije, ndërsa M.Jacksonin të gjithë e njihnin. Të vret nostalgjia  për  kulturën  e  lartë  me  sarkastikën  e  antikulturës ”. Fjalët e fundit  i  shqiptoi  në  breshëri , duke  mos e përmbajtur  tonin  e  revoltës. Para pak kohësh, ndërhyri vajza ime esteticiene, lexova rastësisht në The Guardian, “Mbi misterinë e artit kontemporan”Mona Lisa kundrejt monstruozitetit, groteskut dhe anës shokante, ndaj asaj kryevepre, që mbetet pjesë e kulturës dominante. Evolucioni social dhe ai estetik  nuk  duket  të përkojnë  me “dizmorfinë” kulturore, por gjithashtu nuk duhet të ndikojnë mbi  orientimin  e  duhur  kulturor  individual. Sfida më e madhe e kohës solli si surprizë, vendosjen e antikulturës  në  pozitë  dhe  kulturës  së  vërtetë   në  opozitë…..                            

Kristi  kishte  mbetur  mes  habisë  dhe vëzhgimit, ai here pas here pyeste nënën e vet, që të shuante kureshtjen  dhe  diçka shkruante. “ Vetëm duke i njojtur dimensionet e kulturës do ta vlerësosh atë”, i spjegoi e ëma, dhe      “në dinamikë kultura do të bëhet pjese e identitetit dhe e DNA tënd”.  Mandej ai doli në ballkon dhe klikoi në Iphone “My Way”, për tu takuar me F.Sinatrën…Ajo bisedë si leksion jete, do ti rishqyrtonte  shumë  pikëpamje. Atë dilemë do ta gjente përpara, se “kultura  është  për  njerëzit  si uji për peshqit ”…Ndërkaq  pikat e shiut filluan të trokisnin mbi tendë  në  një  perkusion  melodik, që e shtonte  romantizmin  dhe  nostalgjinë. 

…Ndërsa  unë mes asaj melodie, shtegëtoja  në  impresionet  që më  kishin  lënë, fragmentet e librit “Kultura dhe Anarkia”, me pikëpamjet e “mendimtarit  të mënçur” M.Arnold:” Kultura përshkruhet me të drejtë si dashuri për perfeksion”, duke preferuar “demokracinë në kulturë”. Nuk mund të angazhohesh në një kulturë pa baza kulture, duke e shkëputur  të tashmen nga e kaluara, e cila mbetet si kometë. Kjo reflekton në të gjitha fushat, me një etikë  dhe estetikë “perverse”, larg  arsyes. Kështu në vend të ndjenjës së përbashkët të përkatësisë që ofronte dikur kultura, ndajmë një sentiment universal privimi, në një tolerim të pa spjegueshëm…        

Kristi me preokupimin që i zhbironte në sy me pyeti: “Doktor, i dashur , me se do ta krahasoje kulturën ?. “Me dritën e diellit që ndriçon gjithçka, ditën dhe natën”, fillova komentin, “pasi dhe natën reflekton dritën mbi hënën dhe konstelacionet e yjeve, duke i bërë të ndritshëm, dhe duke zbehur erresirën e natës. Pra kultura të ndriçon jo vetëm vizionin, mendjen por dhe shpirtin, duke të rikthyer shpresën. Unë do të thosha se “kultura është  arti i “leximit”  dhe i  interpretimit  të  mendjeve  të  shquara”… Kristi i mbushur plot kënaqësi dhe mes emocioneve, më përqafoi fort. “Sa shumë dua të jem pranë teje, papu…po shokëve të mi  kush do tju a thotë”.                                                                                                               

Për fat të keq, shtova me mllef duke ju drejtuar të tjerëve,…“ Idea e një vetëdije kulturore false, i dha dekadave të fundit të shekullit të XX, iluzionin  si kthesë drejt një ideje “iluminante”, të ndritshme, se kultura e re, ”moderne” me “fandomin” entuziast, do të ishte therapia efikase, ndaj  difekteve të kohës. Atë e veshën me një trend pikant për ti maskuar nëntekstin. Por, kultura  klasike brilante, me impaktin e saj të zhvendos  nga e përditshmja, në një  botë vlerash drejt një qytetërimi ambicioz, si i vetmi antidot ndaj  antikulturës, veçse e kufizuar në një duet “të pamundur”, ndaj   asaj   ndjenjë  intriguese  dhe  tinëzare ”! /GDielli

- Reklama -spot_img

Më shumë artikuj

PËRGJIGJU

Ju lutemi shkruani komentin tuaj!
Ju lutem shkruani emrin tuaj këtu

- Reklama -spot_img

Të ngjashme